Skip to main content

गूगल ने विज्ञापन देकर किया कंपनी का विस्तार (Google expanded the business (company) growth by advertising)

Google identity logo icon - Company Identity

English

Google expanded the business (company) growth by advertising

Ninety-nine percent of Google's revenue comes from its advertising programs. In the 2006 fiscal year, the company reported a total of $ 10.492 billion in revenue from advertising and only $ 112 million in licensing and other sources. In the online advertising market, Google has implemented many of its new products, due to which Google is among the top brokers in the market. Using the technology of DoubleClick Company, Google targets user interest and ads that are relevant to themselves and the user. Google Analytics makes website owners aware of the usage of their website by people. For example checking the click rate of all links on a page. Google ads can be placed on third-party websites in a two-part program. Google AdWords allows advertisers to display advertisements in Google's network through a loan-per-click or credit-per-view scheme. A similar service, Google Adsense, allows website holders to display ads on their website and earn money on clicks per advertisement.


Google's inability to deal with click fraud, "clicking" on advertisements for products with no interest to an individual or automated script, is one of the many disadvantages and criticisms of the program, causing the advertiser to pay unnecessarily. Industry reports in 2006 claimed that approximately 14 to 20 percent of clicks were fraudulent or invalid. In addition, there has also been a dispute over Google's "search within search" service, in which a secondary search box helps a user search within a website. It was soon reported that when the "search within search" service was used for a particular company, related advertisements were displayed as well as advertisements from competitors and competitors, causing many users to exit the site. Used to go. Another complaint against Google's advertising program is their censorship of advertisers, although many cases are interested in compliance with the Digital Millennium Copyright Act. In February 2003, for example, Google stopped showing advertisements for Oceana, an NGO that was opposing sewage treatment practices of a major cruise ship. At that time, Google quoted the editorial policy as saying, "Google does not accept advertisements or sites that advocate against other individuals, groups, or organizations." This policy was later changed. In June 2008, Google Entered into an advertising agreement with Yahoo !, where Yahoo! would allow Google to display advertisements on its webpages. The alliance between the two companies could never be completed because the US Department of Justice felt that the alliance was unsustainable. ). As a result, Google withdrew all deals in November 2008.

In an effort to advertise its products, Google launched a website called Demo Slam, which was developed to describe the technology of its products. Each week, two teams compete to apply Google's technology in new contexts. The Search Engine Journal reported that Demo Slam is "a place where creative and tech savvy people can create videos to explain the world's latest and greatest technology to the rest of the world."

हिंदी 

विज्ञापन

गूगल की आय का निन्यानवे प्रतिशत भाग उसके विज्ञापन कार्यक्रमों से आता है। 2006 के वित्तीय वर्ष में, कम्पनी ने कुल 10.492 अरब डॉलर विज्ञापन से और केवल 112 मिलियन डॉलर लाइसेंस प्राप्ति और अन्य श्रोतों से कमाने की सूचना दी। ऑनलाइन विज्ञापन के बाज़ार में गूगल ने अपने कई नव उत्पादों को कार्यान्वित किया है, इस कारण गूगल बाज़ार के शीर्ष आढ़तिया (ब्रोकरों) में से है। डबलक्लिक कम्पनी के तकनीक का इस्तेमाल करके गूगल प्रयोक्ता के हित तथा उन विज्ञापनों को लक्षित करती है जो अपने तथा प्रयोक्ता के सन्दर्भ में प्रासंगिक है। गूगल विश्लेषिकी (गूगल एनालिटिक्स) वेबसाइट के मालिकों को लोगों द्वारा उनकी वेबसाइट के इस्तेमाल की जानकारी प्राप्त कराता है। उदाहरण के लिए किसी पेज पर सभी लिंक्स के क्लिक दर परखना। गूगल विज्ञापन एक दो-भाग कार्यक्रम में तीसरे पक्ष की वेबसाइट पर रखा जा सकता है। गूगल ऐडवर्ड्स विज्ञापनकर्ता को गूगल के नेटवर्क में विज्ञापन प्रदर्शित करने की अनुमति ॠण-प्रति-क्लिक या ॠण-प्रति-दर्शन की योजना के द्वारा देता है। समान सेवा, गूगल एडसेन्स, वेबसाइट धारकों को विज्ञापन उनके वेबसाइट पर प्रदर्शित करने तथा विज्ञापन के प्रति क्लिक पर पैसे कमाने की अनुमति देता है।

क्लिक धोखाधड़ी, किसी व्यक्ति या स्वचालित स्क्रिप्ट का बिना किसी दिलचस्पी से उत्पादों के विज्ञापनों पर “क्लिक” करना, से निपटने में गूगल की असमर्थता इस कार्यक्रम के कई नुकसान और आलोचनाओं में से एक है, जिस कारण विज्ञापनकर्ता को अनावश्यक भुगतान करना पड़ता है। 2006 की उद्योग रिपोर्टों में यह दावा किया गया कि लगभग 14 से 20 प्रतिशत क्लिक कपटी या अमान्य थे। इसके अलावा, गूगल की “खोज के भीतर खोज” सेवा पर भी विवाद हुआ है, जिसमें एक माध्यमिक खोज बॉक्स किसी वेबसाइट के भीतर उपयोगकर्ता को खोज करने में मदद करता है। शीघ्र ही यह बताया गया कि जब “खोज के भीतर खोज” सेवा का प्रयोग किसी विशेष कम्पनी के लिए किया जाता, तब सम्बन्धित विज्ञापनों के साथ-साथ प्रतियोगी तथा प्रतिद्वंदी कम्पनियों के विज्ञापन भी दर्शित होते थे, जिस कारण कई उपयोगकर्ता साइट से बाहर निकल जाते थे। गूगल के विज्ञापन कार्यक्रम के खिलाफ एक और शिकायत विज्ञापनदाताओं की उनके सेंसरशिप है, हालाँकि कई मामले डिजिटल मिलेनियम कॉपीराइट अधिनियम के अनुपालन में दिलचस्पी रखते हैं। उदाहरण के लिए फरवरी 2003 में, गूगल ने ओशियाना, एक गैर सरकारी संस्था है जो एक प्रमुख क्रूज जहाज की मलजल उपचार पद्धतियों का विरोध कर रही थी, का विज्ञापन दिखाना बन्द कर दिया था। उस समय गूगल ने सम्पादकीय नीति उद्धृत करते हुए कहा, “गूगल ऐसे विज्ञापन या साइट स्वीकार नहीं करता है जो अन्य व्यक्तियों, समूहों, या संगठनों के खिलाफ वकालत करता हो।" इस नीति को बाद में बदल दिया गया। जून 2008 में, गूगल ने याहू! के साथ एक विज्ञापन सम्बन्धी समझौता किया, जिसमें याहू! अपने वेबपेजों पर गूगल को विज्ञापन प्रदर्शित करने की अनुमति देगा। दोनों कम्पनियों के बीच यह गठबंधन कभी पूरा न हो सका क्योंकि अमेरीकी न्याय विभाग को लगा कि यह गठबंधन अविश्वसनीयता (स्पर्धारोधी तत्त्वों) को जन्म देगा। परिणामस्वरूप, गूगल ने नवम्बर 2008 में सभी सौदे वापस ले लिये।

अपने उत्पादों के विज्ञापन के एक प्रयास में गूगल ने डेमो स्लैम नामक वेबसाइट का शुभारम्भ किया जो उसके उत्पादों के तकनीकी का वर्णन करने के लिए विकसित किया गया। हर सप्ताह, दो टीमों को नये सन्दर्भों में गूगल की तकनीक लगाने पर प्रतिस्पर्धा होती है। सर्च इंजन जर्नल ने बताया कि डेमो स्लैम, “एक ऐसी जगह है जहाँ रचनात्मक तथा तकनीकी की समझ रखने वाले लोग दुनिया के बाकी लोगों को दुनिया की नवीनतम और महानतम प्रौद्योगिकी समझाने के लिए विडियो बना सकते हैं।


Thanks, 


Comments

Popular posts from this blog

मॉर्निंग न्यूज ब्रीफ:उदयपुर की तरह अमरावती में भी नूपुर शर्मा सपोर्टर का गला काटा; कप्तान बुमराह का पहले ही टेस्ट में वर्ल्ड रिकॉर्ड https://ift.tt/97tcPEf

from देश | दैनिक भास्कर https://ift.tt/N0FOEMb

Ranji Final Live: Wadkar Solid But Vidarbha Face Daunting Task vs Mumbai

MUM vs VID, Ranji Trophy Final Day 5 Live Updates : Vidarbha showed grit and resilience to push the Ranji Trophy final into the fifth and final day, reaching 248 for five in an improbable chase of 538 runs at the Wankhede Stadium. At Stumps, Akshay Wadkar (56*) and Harsh Dubey (11*) remained unbeaten at the crease. Mumbai star batter Shreyas Iyer will take the field on Thursday after back trouble kept him out of action on the penultimate day. Mumbai are five wickets away from clinching a record-extending 42nd Ranji Trophy title. Here are the Live Updates of Day 5 of the Ranji Trophy final between Mumbai and Vidarbha from NDTV Sports-Cricket https://ift.tt/8ENzoqZ

"My Wife Was Unconscious": Wasim Akram Shares Scary 'Chennai Airport Tale'

One of the finest pace bowlers in the history of cricket, Wasim Akram is a name that needs no introduction in the cricketing spectrum. The former Pakistan speedster enjoys a great fan following all across the world. But, if there's one country where Akram is loved the most after Pakistan, it would arguably be India. It was this love for the cricketer that saw his late wife receive urgent medical treatment in 2009, and Akram couldn't me more thankful to the Indian people. In a chat with Sportstar , Akram revealed a chilling tale from 2009 when his flight had to land in Chennai but the cricketer and his wife didn't have visas for the country. Akram revealed how his wife was unconscious when the flight landed, and the medical team there took her to a hospital despite them not having valid visas. "I was flying to Singapore with my late wife and there was a stop in Chennai for refueling. When he landed, she was unconscious, I was crying and people recognized me at the a...